Grampians National Park - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Kristian Nouwlant - WaarBenJij.nu Grampians National Park - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Kristian Nouwlant - WaarBenJij.nu

Grampians National Park

Door: Kristian

Blijf op de hoogte en volg Kristian

11 Januari 2014 | Australië, Halls Gap

Het eerste deel van de route richting Halls Gap was een nogal saai stuk. Eigenlijk waren we met de Great Ocean Road nogal verwend. Het tweede deel reden we door Grampions National Park en was de omgeving weer adembenemend mooi. Om 17:15 uur arriveerden we in Halls Gap bij de plaatselijke VVV om meer informatie te verzamelen over ‘The Grampians’ . Helaas was deze een kwartier daarvoor gesloten. We bleken niet de enige die aan een gesloten deur kwamen. Balen want waar moet je heen in dit immense park.

We vonden een leuke plek om te overnachten en de eigenaar bleek een ontzettend vriendelijke man die ons precies kon vertellen waar de hot spots in de regio zijn. We kregen nog een plattegrond mee waarop deze aangegeven waren. Morgenvroeg als de temperatuur nog niet zo hoog is, vergeleken met de middag dan, zouden we deze gaan bekijken. Om vervolgens richting Melbourne te rijden. We informeerden of er ook nog plekken zijn waar we kans hadden kangaroos te spotten. Hij beloofde er ons tientallen zo’n 100 meter van ons verblijf.

Terwijl Yvonne een douche nam ben ik blikken bier gaan halen. Op de terugweg zag ik tientallen kangaroos in het parkje vlakbij ons verblijf. De kangaroos waren duidelijk aan mensen gewend want je kon ze tot op een paar meter naderen. Terwijl ze smikkelden van het groene gras in het park. Kangaroos zijn nachtdieren en komen rond de avond tevoorschijn om te eten. Wij besloten maar ergens anders te gaan eten. Op aanraden van de pensionhouder zijn we naar een Indisch restaurant gegaan aan de rand van het stadje. We sloten de avond af met een blikje bier.

De volgende dag zijn we dieper ‘The Grampians’ ingereden met de plattegrond bij de hand. Het was wel verstandig geweest als we eerst even waren gaan tanken want de teller gaf aan dat we nog zo’n 90 kilometer konden rijden. Een beetje opletten dus want de benzinestations zijn daar erg schaars. We waren nog geen 5 minuten onderweg toen een stuk of 4 hertjes op de weg stonden. Een leuk begin!

De eerste stop was ‘The Boroka’ lookout. Een ontzettend mooi uitzicht over het gebied. ‘The Balcanies’ was onze volgende lookout. Om deze te bereiken moesten we 1 kilometer lopen over een leuk kronkelpad. Het uitzicht aan het einde van de route was de wandeltocht meer dan waard. Na 2 mooie vergezichten was ik wel toe aan iets anders.

Onze laatste stop was bij ‘The MacKenzie Falls’. Watervallen die we op een tweetal plekken konden bekijken. De eerste plek was en paar minuten lopen, maar voor de tweede moesten we heel wat meer energie leveren. Een enorme hoeveelheid trappen naar beneden en de temperatuur was inmiddels behoorlijk opgelopen. Het afdalen viel uiteindelijk wel mee maar de rode koppen van de mensen die weer omhoog kwamen verraden een zwaardere terugweg. Beneden hebben we een aantal mooie foto’s kunnen maken voordat we eraan moesten geloven.

Terug in Halls Gap hebben we de auto bijgetankt en zijn we naar Melbourne gereden. Dat was nog een serieuze afstand van 250 kilometer. Onderweg zijn we nog eenmaal gestopt in het plaatsje Ballarat om een broodje te eten bij een grote vijver. Achteraf gezien niet de handigste keuze omdat we onze huurauto uiterlijk om 17:00 uur moesten inleveren. De plattegrond gaf aan dat het nog anderhalf uur rijden was naar Melbourne en het was inmiddels 15:30 uur. De volgende dag moesten we al vroeg naar de luchthaven toe om naar Alice Springs te vliegen dus spannend was het wel. Zeker toen we in Melbourne niet direct de juiste route vonden. Uiteindelijk hadden we nog een kleine 10 minuten over en ging het hek vlak na onze aankomst dicht. Oef….

Oh ja, de Victoria Market die vlakbij ons hotel ligt was inmiddels alweer gesloten. Misschien over een week of 5 dan maar.